Inspiration

Egmont Højskolen vil med Egmont Bevægelsespark skabe et nyt universelt designet bevægelses- og aktivitetsområde, der kan tilgodese og rumme mange former for samvær og bevægelse i alt lige fra idræt, spil, parasport og leg i det fri, til gåture, naturoplevelser og kulturelle begivenheder. 

Det er visionen, at bevægelsesområdet skal danne inspiration for andre lignende projekter i ind- og udland til at lave udendørs bevægelses- og samlingsrum i fremtiden.

På denne side har vi samlet vores evalueringer, anbefalinger og rapporter som alle bygger på erfaringer før, under og efter anlæg af bevægelsesområdet. Vores videndeling og formidling af erfaringerne fra projektet falder i tre hovedfaser: udvikling, anlæg og ibrugtagning.
Al videndeling vil blive delt løbende  på siden og forventeligt vil alle formidlingsprodukter ligge klar i løbet af 2027.

Vi håber og tror på at vores erfaringer kan være inspirerende for alle som ønsker at skabe områder med fokus på universelt design; hvad enten man allerede er i gang med et projekt - eller står på tærsklen til at skulle i gang.

FASE 1: Udvikling
FASE 2: Anlæg
FASE 3: Ibrugtagning

FASE 1

Udvikling


Det handler om menneskesyn

Interview med forstander Søren Møllgaard Kristensen

”Vi tror på, at det mangfoldige møde giver både viden og indsigt – og erfaringer med, at alle kan træde ind i samfundslivet, uddannelseslivet og det kulturelle liv med de ting, man nu har med sig. For os er det afgørende at betone, at vi både er en almen højskole og samtidig har et særligt ansvar overfor mennesker med handicap. Det er afsættet for det, man kan kalde ægte inklusion.

Vi er ikke en specialskole, men en almen folkehøjskole. Hos os kan det almene rumme det særlige, og det særlige kan rumme det almene. Det er i virkeligheden forløberen for ægte inklusion. Nogle gange bliver inklusion et ord på papiret, som vi ikke helt lykkes med i praksis – men her oplever vi, at det faktisk kan lade sig gøre. Når man laver noget, der er genuint inkluderende i hele sit udtryk, så bliver det den egentlige motor, ” fortæller forstander Søren Møllgaard Kristensen.

Han peger på, at alle mennesker befinder sig et sted i spektret mellem fuld og begrænset funktionsevne – nogle permanent, andre i perioder af livet. ”Derfor giver det mening at tale om funktionsvariationer i stedet for at placere mennesker i faste kategorier. På den måde kan vi arbejde med universelt design – altså at skabe en verden, som er indrettet til alle.”

Læs hele interviewet her

6 anbefalinger til andre, som ønsker at etablere udendørs bevægelsesområder for alle


Vi ønsker, at udviklingen og anlægget af Egmont Bevægelsespark skal danne inspiration for lignende projekter og tilgange til at lave fremtidens udendørs bevægelses- og samlingsrum. Som et led i at indfri denne ambition, har vi lavet en rapport som samler og beskriver 6 anbefalinger til andre, der går med tanker om at gennemføre en lignende brugerinddragende proces for at skabe mere inkluderende udendørs aktivitetsområder - fra de indledende tanker om området, til det færdige anlæg.

Forskellighed er et grundvilkår. Skab løsninger, der kan bruges af flest mulige uden særskilte tilpasninger.

1. Tænk universelt fra start

2. Involver brugerne gennem hele forløbet

Inddrag målgruppen bredt og kontinuerligt for at skabe løsninger, der er meningsfulde og relevante for flest mulige.

3. Indtænk forskellige deltagelsesformer

Skab muligheder for, at brugere kan engagere sig på deres egne præmisser – fra perifer til fuld deltagelse.

4. Inddrag forskellige fagligheder

Ingen kan vide alt. Saml ekspertise på tværs og skab løsninger, der er robuste, brugervenlige og bæredygtige.

5. Afprøv løsninger i praksis

Afprøv løsninger, materialer og prototyper sammen med brugerne for at sikre, at jeres ideer fungerer i praksis.

6. Vær tålmodige

Giv processen tid. Afprøv og juster løbende, inddrag brugere og aktører, og lad idéer modne, så I skaber ejerskab og udvikler løsninger, der fungerer godt og holder i længden.

Download rapport med anbefalingerne

Evaluering af udviklingsfasen

Denne evalueringsrapport omfatter arbejdet i udviklingsfasen. En periode, der i tid strækker sig helt tilbage til omkring 2012, men som rigtig tager fart i efteråret 2019 og frem til foråret 2025. Rapporten følger udviklingsfasen kronologisk og tager sit afsæt i de første spæde ideer om at sætte udeområdet nord for skolen i spil i forbindelse med åbningen af svømmehallen Vandhalla, tilbage i 2012. Udviklingsfasen er afsluttet i juni 2025 med underskrivelsen af kontrakt med entreprenør.
Download hele rapporten her:

Download evalueringsrapporten

FASE 2

Anlæg


Anlægsfasen: Videndeling fra denne fase omfatter opfølgning og beskrivelse  af anlægsfasen fra kontraktindgåelse til færdig bevægelsespark. Materialer forventes klar juni 2026


FASE 3

Ibrugtagning


Ibrugtagningsfasen: Videndeling fra denne fase omfatter  perioden fra åbningen af området juni  2026 og 12 måneder frem. Videndelingsprodukterne skal således formidle ibrugtagningen det første år efter indvielsen af området. Materialer forventes klar forår 2027

Egmont Højskolen samarbejder med Videnscenter om handicap om at gennemføre evaluering og erfaringsopsamling, samt udarbejde formidlingsprodukter, som skal medvirke til en forankring på samfundsniveau.