Evaluering

Egmont Højskolen har overfor de donerende fonde forpligtet sig på, at der gennemføres en evaluering og videndeling af arbejdet med etableringen af Egmont Bevægelsespark.

 

Egmont Højskolen og Videnscenter om handicap har derfor indgået aftale om, at Videnscenter om handicap udformer og gennemfører en evaluering af - og vidensindsamling om - arbejdet med Egmont Bevægelsespark, fra ide til færdigt anlæg.

 

Evalueringen skal fokusere på videndeling og formidling af erfaringerne med udvikling, anlæg og ibrugtagning af Egmont Bevægelsespark, og har til formål – sammen med skolens øvrige kommunikation og videndeling – at sikre en forankring af erfaringerne på samfundsniveau.

 

Videnscenter om handicap arbejder for at fremme deltagelsesmulighederne for mennesker med handicap på alle samfundslivets arenaer. Dette omfatter også adgangen til natur og muligheden for at dyrke et aktivt liv udendørs, på lige fod med andre.

Kontakt projektkonsulent:

Charlotte Birch-Jessen
Videnscenter om handicap

Evalueringsdesign

Der er formuleret et overordnet evalueringsspørgsmål, der sætter rammen for det samlede evalueringsarbejde:
 

I hvilken grad er det lykkedes Egmont Højskolen at indfri ambitionen om at skabe et uderum, hvor mennesker med forskellige funktionsniveauer kan bevæge sig og have et aktivt udeliv i rammerne af højskolens fællesskab, i et terræn, der er tilgængeligt for alle? – og hvad er de væsentligste læringspunkter fra udviklings-, anlægs- og ibrugtagningsfaserne for andre, som ønsker at etablere universelt designede udendørs rum og områder?

Dertil er formuleret et evalueringsspørgsmål, der sætter retningen for evalueringsarbejdet i hver af de 3 faser.

Evalueringsspørgsmål til udviklingsfasen:

Hvilken ide og vision lå til grund for bevægelsesparken? - og hvordan og hvorfor ændrede bevægelsesparken sig undervejs i processen fra ide til projektering? 

Evalueringsspørgsmål til anlægsfasen:

Blev bevægelsesparken anlagt som planlagt? – hvilke valg er taget, og hvordan og hvorfor ændrede bevægelsesparken sig i processen fra plan til færdig park?

 

Evalueringsspørgsmål til ibrugtagningsfasen:

Er bevægelsesparken blevet ibrugtaget som ønsket – og i hvilken grad indfrier parken den overordnede målsætning om at udvide højskolens udbud af fysiske aktiviteter til alle og de specifikke målsætninger for elever og kursister, eksterne (kurser og samarbejdspartnere) samt lokalbefolkningen?